Niedziela, 11 marca
godz. 17.00 Białostocki Ośrodek Kultury, spektakl (15 zł/N, 10 zł/U)
Koncept, choreografia: Rafał Dziemidok
Współpraca choreograficzna: Jacek Owczarek
Tańczą: Magdalena Jędra, Agnieszka Noster, Krzysztof Skolimowski, Izabela Szostak, Aleksandra Ścibor, Karol Tymiński
Światła, przestrzeń, kostiumy: Ewa Garniec
Muzyka: Alexander Balanescu
Produkcja: Art Stations Foundation, Poznań / Teatr Wielki, Poznań/ Teatr Wytwórnia, Warszawa /Staromiejski Dom Kultury, Warszawa
Premiera: 25 sierpnia, 2010 Teatr Wytwórnia, Warszawa w ramach festiwalu Hajdpark
Chociaż wydaje się to nieprawdopodobne, na początku miał być duet. Poszukując jego treści, formuły, esencji, tego czym na scenie duet być może, a czym nie, dotarliśmy do przebogatej tradycji baletu klasycznego, a w jego obrębie do niesamowitego świata Dziadka do Orzechów, baletu-instytucji, baletu-symbolu. Temat duetu ustąpił wtedy miejsca tematowi monumentalnego rytuału, który stanowi Dziadek - zarówno jego granie, jak i na niego chodzenie. Jest on bowiem najpopularniejszym baletem wszechczasów, popularniejszym nawet niż Jezioro Łabędzie (też Czajkowskiego). Grywany zazwyczaj w okresie Świąt Bożego Narodzenia, opowiada historię wigilijnego wieczoru w mieszczańskim domu i następującej po nim podróży bohaterów po magicznym świecie słodyczy, wróżek, tańczących kwiatów i płatków śniegu, nieodmiennie sciągając do gmachów oper tłumy publiczności na całym świecie. Historia - libretto, zawsze różni się, niekiedy wręcz fundamentalnie, w zależności od inscenizacji. W świecie baletu, fabuła i postaci traktowane
są, jak sie okazuje, ze swobodą, rygorystycznie zaś podchodzi się do muzyki i tańca, połączonych ze sobą w nierozerwalnym związku. odejście takie różni się od reguł pracy w tańcu współczesnym, co z jednej strony jest odświeżające, z drugiej zaś stanowi bardzo konkretne wyzwanie. Orzech. Wiewiórka to koniec procesu przetwarzania takiego wyzwania. Atmosfera świąt, wigilia, bajkowa podróż, taniec i muzyka sprzęgnięte w duet to koncepcje, tematy nad którymi pracowaliśmy. Proces ten sprowadzał się w dużej mierze do stawiania pytań: jaka atmosfera? Jaka wigilia? jaka muzyka, jaki taniec? i wreszcie kto jest orzechem a kto wiewiórką (co jest próbą odniesienia się do siły płci kulturowej określanej przez baletowy kostium). W efekcie otrzymaliśmy taniec, obraz Świąt i świętujących, inny od klasycznego, ale może za to bliższy doświadczeniom widza.
Recenzje spektaklu - dostępne do pobrania TUTAJ
-----------------------
Rafał Dziemidok - rocznik 71. Niezależny tancerz, aktor i choreograf. Pracował z Dada von Bzdulow, Gdańskim Teatrem Tańca, Compagnie Yvette Bozsik. Od 1997 roku pracuje niezależnie tworząc sola (Odlot-Przylot, Osobność, Tak, tak, tak, tak, i inne), duety (Duet z Patrycją Kujawską, Sny o wełnianej rzece z Magdaleną Jędrą), i uczestnicząc w projektach z innymi artystami (Plik 01 z Made Inc., Strzałka Czasu z Dorotą Brodowską i Mirosławem Zbrojewiczem, Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń Dada von Bzdulow, 2moreless TRAVA). Jego choreografie pokazywane są na polskich i zagranicznych scenach i festiwalach tańca. Ponadto choreografuje i występuje w teatrze oraz w filmie. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2007 roku. Od 2005 współtworzy Grupę Artystyczną KONCENTRAT. Rafał Dziemidok, ze spektaklem Kra został doceniony (jako pierwszy polski choreograf) przez międzynarodowe jury networku Aerowaves, które skupia 42 europejskich przedstawicieli świata tańca i zakwalifikowany do TOP 10 AEROWAVES w 2011 roku.