Niedziela, 11 marca
godz. 18.30 Fama, Kino Tańca (wstęp wolny)
Polskie Filmy Tańca zrealizowane w 2011 r., (3 filmy)
InSide
Reżyseria: Anna Zuzanna Błaszczyk
Choreografia: Renata Piotrowska
Taniec: Aleksandra Borys
Zdjęcia: Justyna Calińska
Muzyka:Olena Leonenko
Projekt wsparli już:
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski
firma Eco Classic
Ideą i myślą przewodnią filmu jest zderzenie dwóch światów: ruchu ciała tancerki i pracy kamery, czego efektem jest oryginalna opowieść o różnych wymiarach samotności. Czas: 12 minut.
InSide Film TRAILER from blaszanka studio on Vimeo.
Siła filmu bierze się ze zderzenia dwóch światów: ruchu ciała tancerki i pracy kamery. Efektem jest oryginalna opowieść o różnych wymiarach samotności. W surowym mieszkaniu, bohaterka próbuje poznać różne odcienie, odsłony tego stanu.
W główną postać filmu wcieliła się tancerka Aleksandra Borys, absolwentka Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii oraz Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi. Podczas zdjęć poprowadziła ją choreografka Renata Piotrowska. Jej inspiracją były spektakle Meg Stuart oraz sposób pracy Benoit Lachambre. Zainteresowania łączące tych artystów to tematyka kreowania ruchu od wewnątrz na zewnątrz, obserwowanie zmian w ciele podczas ruchu oraz śnienia ciała.
W odniesieniu do estetyki filmowej dla reżyserki Anny Zuzanny Błaszczyk bodźcem do stworzenia filmu InSide były filmy Pierra Coulibeufa. Współpraca koncepcyjna z operatorką Justyną Calińską dotyczyła obserwacji podobieństw ruchu tancerza i pracy kamery. W tańcu ruch zawiera w sobie aspekt fizyczny i emocjonalny, co odpowiada specyfice obrazu filmowego. Sztuka operatorska zawiera w sobie aspekt techniczny (walory kadrowania, barwy, ruch - bezruch kamery) i umiejętność wyrażania emocji. Według autorek zestawienie ze sobą tych dwóch dziedzin sztuki daje możliwość poszukiwania nowych rodzajów ekspresji filmowej.
Ilustrację muzyczną stworzyła pieśniarka i kompozytorka Olena Leonenko .
Projekt filmu „IN-SIDE” jest projektem bardzo obiecującym, łączy bowiem walory treściowe z poszukiwaniem ciekawych, nowatorskich rozwiązań formalnych.
- Prof. Maria Kornatowska
STAND BY
Czas trwania: 52 minuty.
Wystąpili tancerze Lubelskiego Teatru Tańca: Beata Mysiak, Anna Żak, Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń
Choreografia: Karen Foss
Asystenci choreografa: Daniel Racek, Marianne Kjærsund
Współpraca – tancerze zespołów: Karen Foss Quiet Works, NANOHACH, Lubelskiego Teatru Tańca
Muzyka: J?rgen Knudsen
Wizualizacje: Alan Lucien Øyen
Scenariusz i reżyseria: Natasza Ziółkowska-Kurczuk
Zdjęcia: Tomasz Michałowski
Operatorzy kamer: Jacek Grzelak, Dariusz Piłat
Dźwięk: Andrzej Jarski
Montaż : Zbigniew Gustaw
Asystent operatora: Ryszard Huszaluk, Paweł Krysa
Współpraca realizacyjna: Anna Kalita, Michał Jaskot, Dorota Kozak, Kaja Kurczuk
Kierownik produkcji: Magdalena Kołodziejczyk
Producent: Maria Mazurek Telewizja Polska 2011
© Centrum Kultury w Lublinie i TVP Lublin
fot. Mariusz Bielecki
Film porusza problem bytu tancerza na scenie, ale również bytu człowieka w życiu i w świecie. Inspirację do filmu stanowi spektakl „gracerunners” autorstwa norweskiej choreografki Karen Foss. Wypowiadane na przemian przez tancerzy w spektaklu zdania: „Jestem zmęczony”, „Jestem gotowy”, przenoszą się również na życie każdego człowieka. Stąd główne elementy występujące w filmie to bieg, nagłe zatrzymania i spowolnienia ukazujące zmaganie się człowieka ze swoimi ograniczeniami, również fizycznymi, zmaganie się tancerza z choreografią, z przestrzenią, z ciałem, ze zmęczeniem.
Film został opowiedziany w kilku sekwencjach, które wzajemnie się ze sobą łączą, montują, niezależnie od choreografii, a nawet od muzyki.
Wiele jest w filmie ruchowej improwizacji, w której ważną rolę gra chropawa i nieprzewidywalna przestrzeń, niezwykle interesująca wizualnie. Tancerze zmagają się z jej oryginalnym urokiem. Sceny ułożone są według abstrakcyjnej dramaturgii, według różnicy napięć i nastrojów, prowadzą do kulminacji i rozładowania.
fot. Mariusz Bielecki
Masina
Scenariusz, choreografia, taniec: Mariola Benesz
Reżyseria, Zdjęcia, Dźwięk: Krzysztof Stasiak
Zdjęcia: w studio Nicoals Villegas
Muzyka: Darius Gall
Dodatkowo w filmie wykorzystano utwór "Nel blu dipinto di blu" autorstwa Franco Migliacci i Domenico Modugno
Montaż: Mariola Benesz, Krzysztof Stasiak
Kostiumy: Aleksandra Staszko
Charakteryzacja: w studio Karina Witkowska
Produkcja: Krzysztof Stasiak
© BMC FILM 2012
Format HD 16:9, CzB+Kolor
Czas trwania: 23min. 30sek.
Projekt zrealizowany w ramach stypendium w dziedzinie kultury Marszałka Województwa Śląskiego (2011)
Film „MASINA” to swobodna, poetycka refleksja nad kobiecością opowiedziana językiem ciała i ruchu. Dotyka wybranych jej aspektów w kontekście zarówno uniwersalnym, jak i odnoszącym się do życia w
obecnych czasach. Chociaż nie jest dosłowną biografią, zawiera wiele elementów nawiązujących do filmowych ról Giulietty Masiny, aktorki i żony Felliniego, które czynią go swoistą podróżą w głąb duszy kobiety.