Caffe Latte

Piątek, 9 marca
godz. 21.00 Białostocki Teatr Lalek, spektakl (15 zł/N, 10 zł/U)

 

Teatr Dada von Bzdülöw: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl

SzaZa: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki

Kostiumy: Kasia Piątek

Światła: Michał Kołodziej

Produkcja: Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw

Przy wsparciu: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego / Re:wizje, Warszawa

 

 

 

 

SzaZa uwiodła Teatr Dada. Dada uwiodło SzaZę.

 

Uwiedzeni sobą nawzajem zdecydowali się, by na oczach widzów wypić Caffè latte. Bezwstydnie sączyć będą zatem ten zadziwiający napój, który nie jest pobudzającą kawą, ani też zdrowym mlekiem. Ten napój jest zupełnie nieokreślony i niejako zagubiony w czasie kawiarnianego popołudnia. Zatem SzaZa i Dada popijając to coś nieokreślonego, czyli tytułową Caffè latte, i nie mając nic ciekawszego do zrobienia, uwodzić się będą po raz drugi, po raz trzeci, po raz czwarty... A że czasy sceniczne pełne są nowej per formatywnej estetyki, to i Dada / SzaZa czynić to będzie w kontekście... eksperymentalnego aspektu zabawy, lub też w kontekście zabawowego aspektu eksperymentu. SzaZa i Dada uwodzić się będą na oczach tych, którzy zdecydują się uczestniczyć w zdarzeniu, co nie chce być ani spektaklem inkrustowanym muzyką, ani też koncertem uatrakcyjnionym tanecznymi figurami. Caffè latte nie chce być dziełem skończonym. Caffè latte chce uwodzić mimo wszelkich konsekwencji spadających prędzej czy później na... uwodzicieli.

 

 

 

 

----------------------------

 

SzaZa - Paweł Szamburski / Patryk Zakrocki, to muzycy, improwizatorzy, animatorzy, którzy od 1999 roku aktywnie działają na stołecznej scenie muzyki improwizowanej i sztuki niezależnej. Prowadzili cykle Galimadjaz oraz Djazzpora, które w dużej mierze przyczyniły się do uformowania warszawskiej sceny muzycznej. Udzielali się min. w takich projektach jak – Tupika, Meritum, Meoma, Horny Trees, Cukunft, kwartet klarnetowy Ircha Pneumatic, Zakład Produkcji Dźwięku. Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego. Współpracowali min. z P. Cieplakiem, P. Miśkiewiczem, L. Bzdylem, M. Liberem, K. Globiszem, M. Pieprzycą, K. Kozyrą, P. Borowskim. Swoją muzyką w licznych projektach wspierali takie instytucje jak Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Toruniu, Galerię Zachęta, Filmotekę Narodową, Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Francuski, Instytut Adama Mickiewicza, Akademię Sztuk Pięknych, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Nowy i wiele innych. Duet SzaZa w 2009 roku zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontrapunkt“ w Szczecinie oraz nagrodę główną za muzykę od Ministra Kultury i Teatru Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Szamburski i Zakrocki działają w niezależnym wydawnictwie Lado ABC.

 

Dada von Bzdülöw założony przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę - Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku, niezależna grupa tancerzy i aktorów, nieprzerwanie od 1993 roku.

*W Teatrze Dada rozpoczynała swoją karierę generację tancerzy, którzy stanowią teraz o jakości isile gdańskiego sceny tanecznej.

*Teatr Dada organizował zdarzenia artystyczne: Dzień Pięknego Towarzystwa 1996-2001; Korporacja Tańca 2002-2007. Teatr stale kooperuje z instytucjami kultury w Trójmieście (Teatr Miejski w Gdyni, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Klub Żak, Fundacja Teatru Szekspirowskiego) oraz w Polce (Stary Browar - Poznań, CK Zamek - Poznań, Re-wizje - Warszawa, Teatr Nowy - Łódź). W 2008 Teatr Dada nawiązał ścisłą współpracę z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku - produkcja i prezentacja przedstawień.

*Teatr uczestniczył w licznych międzynarodowych projektach m.in.: Landscape X, Intercult - Szwecja 1998; Drop Dead Goergeous - Vincent Dance Theatre - UK 2001-2002; Trans Dans Europe, Les Hivernales - Avignon, Francja 2004-2006; SEAS, Intercult - Sztokholm/Gdańsk 2004; Faktor T - Dance Advance - Filadelfia, USA 2007-2008.

*Spektakle Dada współtworzą czołowi przedstawicie muzyki jazzowej i improwizowanej: Mikołaj

Trzaska, Wojciech Mazolewski, SzaZa (Paweł Szamburski & Patryk Zakrocki).

*Teatr Dada wystąpił dotychczas w 21 krajach Europy, w Indiach oraz wielokrotnie w USA.

"Dada wniósł do polskiego rozumienia teatru nową jakość – idąc w poprzek ustalonych podziałów, przekroczył granice prowincji. Bzdyl i Chmielewska robią teatr wykraczający poza mury teatru dramatycznego i poza podłogę do tańca – a przecież mocno stojący na scenie. Stąd może to nieodparte wrażenie, że w przeciwieństwie do poprawnego naśladowania, jakie najczęściej oglądamy dziś na polskich scenach, nasi „dadaiści” proponują coś autentycznie rodzimego – bez kompleksów."

Jadwiga Majewska, www.kongreskultury.pl

 

 

 

Leszek Bzdyl (1964)

- tancerz, aktor, choreograf, reżyser

- założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw

Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1990 ukończył studia historyczne na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach w Polsce i w ponad 20 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Laureat nagród za działalność artystyczną: Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (1998) i Prezydenta Miasta Gdyni (1999), Nagroda Ministra Edukacji Narodowej (1999), Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), Międzynarodowa Nagroda Teatralna Theatre Pasta - Indie (2007), Odznaczenie Honorowe - Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2010). Wielokrotny stypendysta Miasta Gdańsk i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 roku współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował ostatnio: Cyrano de Bergerac wg. Edmonda Rostanda - Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy oraz Zielone Zoo - według autorskiego scenariusza - w Teatrze OCH w Warszawie. Jako choreograf uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień, ostatnio m.in.: Opowiadania dla dzieci (reż. P. Cieplak, Teatr Narodowy, Warszawa), Albośmy to jacy tacy (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Tango oraz Kosmos (reż. J. Jarocki, Teatr Narodowy, Warszawa), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Akropolis Rekonstrukcje (reż. Michael Marmarinos, Teatr Współczesny, Wrocław), Taniec Delhi (reż. I. Wyrypajew, Teatr Narodowy, Warszawa). Najważniejsze role w teatrze dramatycznym: Charlie (Charlie bokserem, P. Cieplak), Kaliban (Burza, Wiliam Szekspir), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie snem, Calderon de la Barca). Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń – Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (CDN - Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej.

W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą „Dzień Pięknego Towarzystwa” realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 do 2007 roku koordynował program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce: Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku, Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, Akademia Teatralna w Warszawie oraz za granicą: Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, UK, USA, Zimbabwe.

 

Katarzyna Chmielewska (1974)

- tancerka, choreograf, nauczyciel tańca

- współzałożycielka Teatru Dada von Bzdülöw

- od 2008 Prezes Stowarzyszenia Teatr Dada von Bzdülöw

W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku; w 1996-1997 studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli. Współpracowała dotychczas z Państwową Operą Bałtycką w Gdańsku (1993-1994), Gdańskim Teatrem Tańca (1994-1995), Teatrem Miejskim w Gdyni (1997-2000), Klubem Żak w Gdańsku (2000-2008), Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (2008-obecnie). Od 1993 współtworzy Teatr Dada von Bzdülöw, gdzie w ramach swej pracy artystycznej prowadzi lekcje techniki tańca współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie choreografie, m.in. /Si/ (2000), Dialogus in conventione (2001), so beautiful (2002), Bonsai (2005), Juicy Flesh (2005) oraz współtworzy i występuje w większości przedstawień, m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Eden (2006), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffè Latte (2009), Le Sacre (2010). Współtworzy spektakle we współpracy z innymi choreografami, m.in. Melisą Monteros (Kolizje, 1995, Odejścia, 1996), Avi Kaiserem (In the Body, 1999), Tatianą Baganową (Papugaj, 2000), Roberto Olivanem (Natural Strange Days, 2001), Chiharu Mamiya-Jędrzejewską (Karnacja, 2007). Realizuje choreografie i ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych: Teatr Miejski w Gdynii: Nie

przerywajcie zabawy (1997), Teatr Wybrzeże w Gdańsku: Monologi Waginy (2002), Mewa (2002), Zwyczajne Szaleństwa (2003), Orkiestra Titanic (2007), Farsa z Walworth (2008), Zawisza Czarny (2010), Być jak Kazimierz Deyna (2010), Teatr Studio w Warszawie: Mewa (2002), Księżna Amalfi (2010), Teatr Powszechny w Krakowie: Sindbad (2004), Teatr Jaracza w Olsztynie: Wesele u drobnomieszczan (2009), Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Zemsta (2009). Uczestniczy w licznych krajowych i międzynarodowych projektach tanecznych i teatralnych: Landscape X – występuje w spektaklu Porwanie Europy w reżyserii Piotra Cieplaka (Sztokholm 1998) / X-group – w ramach półrocznego projektu dla młodych choreografów tworzy spektakl Enter oraz z Magdaleną Reiter współtworzy duet Wszystkie Apropos (PARTS, Bruksela 2000) / BVisible -prowadzi warsztat z improwizacji (Gent 2002) / Improwizacje – uczestniczy w cyklu warsztatów z improwizacji prowadzonym przez Thomasa Houerta (Praga 2003) / Trans Danse